Et helt nyt nattog fra Nordtyskland til Salzburg i Østrig er perfekt til familier og venner, der drømmer om at rejse sammen i egen kupé til meget rimelige priser.
Det er bestemt ikke hver dag, at en privat tog-operatør begynder at køre nattog tværs igennem Tyskland og ned til Alperne. Men det er præcis hvad tyske, AUTO ZUG Sylt, har vovet sig ud i – helt uden statsstøtte. Togtur.dk var selvfølgelig med på en af de første afgange til Mozarts smukke fødeby.

På turen, som begynder på Københavns Hovedbanegård, har jeg følgeskab af min søn, Emil, på 9 år, som elsker at tage på langfart med sin far.
Skal man sydpå med nattog, kommer man ikke udenom et par timer i et gammelt dansk IC3-tog for at komme over grænsen til Tyskland. Her er Hamborg normalt det store tog-knudepunkt, men man kan også stige på vores nattog i den lille nordtyske by, Nibøl. Vi vælger derfor at køre til Bramming og videre med lokaltog til Nibøl, hvor vi har lidt ventetid, inden vi skal videre sydpå.
Og her står vi så på stationen i Nibøl med ansigtsmasker, taknemmelig for at det er lykkedes DSB at få os til Tyskland helt uden sporarbejde og forsinkelse. Jeg indrømmer, at jeg aldrig havde hørt om Nibøl inden denne rejse. Men en af de charmerende ting ved at køre tog er jo netop, at man kan havne i den mindste flække ved togskift.

Emil og jeg havde aldrig fået vores lille stjernestund i et pussenusset tysk ismageri, hvis vi ikke var havnet i Nibøl.
Præcis kl. 20.30 kører et langt grønt nattog ind på stationen. Det er kun firmaets anden afgang mod Salzburg. Og til en afveksling skal vi ikke ud og køre med Deutsche Bahn (DB) eller et andet stort jernbaneselskab. Vi kan derfor ikke vente med at komme op af trapperne og ind i toget for at se hvordan vognene ser ud.

Vi har bestilt vores helt egen private liggevogns-kupé, hvor der er plads til 6 personer. I de gamle Interrail-dage i 80’erne, ville alle pladserne være booket i kupeen her midt på sommeren. I dag har vi hele kupeen for os selv – en luksus, som er en del af konceptet og lige nu ekstra behageligt midt i en Corona-epidemi.
Fordelen er også, at man ikke behøver at have ansigtsmaske på, når man opholder sig i sin egen kupé. I næsten alle andre tog er der lige nu krav om maske i både Tyskland og Østrig.
I det hele taget er vores hyggelige kupé lidt ligesom et lille hotelværelse. Togvognene er lidt retro – altså på den fede måde. Ja, de ligner faktisk meget de tog, vi kørte Europa tyndt i for mange år siden på Interrail – bare i en renoveret udgave. Det er ren nostalgi.

Til min søns (og min) store begejstring kan vinduerne åbnes, så vi kan få frisk luft og vinke til folk ude på stationen. Duften af blomster, marker og jernbanesveller udenfor er fantastisk, når man er vant til kedelige kolde klimaanlæg.
Emil er hurtig til at vælge, at han vil sove i den mellemste køje. Der går heller ikke længe før han har styr på elstik og ledninger til hans skærm og telefon. Det er jo trods alt en rejse på 15 timer…..
Desværre er der ingen spisevogn, så vi havde været smarte og spise en pizza inden afgang. Men der er en lille forretning længere nede i toget, hvor vi køber drinks og snacks. Vi går igennem toget og kigger ind i de andre kupeer, hvor familier og venner hygger sig med medbragt mad og drikke.

Personalet ombord er utroligt venligt. Når kontrolløren kommer forbi og siger hej, er der god tid til en hyggelig snak. Han krydser af på en liste, hvad vi vil drikke til morgenmaden og fortæller lidt om ruten gennem Tyskland.
Den personlige betjening er ikke noget man normalt forbinder med en togrejse. Og både Emil og jeg mærker meget tydeligt, at vi kører med et nyt firma, der gør sig rigtig umage og tager hånd om sine “gæster”. Lidt ligesom på et lille hotel.


Solen er på vej ned ude i horisonten. Vi får hjælp af den flinke konduktør med at slå vores senge ned, før vi låser vores dør. Emil ser en film, imens jeg nyder en kold øl og udsigten fra sengen. Vi bliver enige om, at det bare er lykken at ligge og lytte til lyden af toget på vej mod nye eventyr.

Landskabet har forandret sig markant i løbet af natten. Morgenmaden bliver serveret med kulissen af München, blå himmel og Alperne i horisonten. Vi har begge sovet fint, klar til at opleve Østrig.

Emil kan slet ikke forstå at de 15 timer er gået så hurtigt. Inden vi stiger ud på stationen i Mozarts fødeby har vi allerede bagagen fyldt med oplevelser. Næste gang tager vi resten af familien med, siger Emil – og måske hunden også. For der er jo plads nok i kupeen…..
Togtur.dk var inviteret af togrejse.dk
Kort om Alpen-Sylt Nachtexpress:
Afgange: torsdag og lørdag (se køreplan)
Hjem: fredag og søndag
Periode: indtil 2. November
Man skal pt. have ansigtsmaske på i både Tyskland og Østrig. Det gælder dog ikke, når man befinder sig i egen togkupé.
Rejsen for min søn og jeg har kostet: 1.598 DKK t/r for 1 voksen og 1 barn i egen liggekupé med morgenmad.
Klik ind på https://www.nachtexpress.de/ for mere info og bestilling af billetter.


